Necessary things for talking about modern, postmodern and similar arts

What is the role of art in western modernity or how does art has modernized the world?

It is possible to enjoy any artwork without any preliminaries, but how is it possible to make a claim or any judgment about contemporary art without any preparations and introductions?

Isn’t it necessary to first know something about modern art in order to be able to make any post-modern claims, even in the most traditional way?

These questions may not have a clear answer, but at least we can say this: until we have addressed them, we cannot talk about the philosophy of art, aesthetics and being a contemporary artist. If we are an artist or an art researcher, we should know that there are elegant but complex points in the arts and their history and philosophy that we can address in an interactive workshop to perhaps have a clearer picture of contemporary art.

The content of this workshop is based on the one hand on the turning points of artistic events before and after modernity, and milestones of philosophizing about art on the other hand. The beginning of this course is with the above questions and one of its endings is to reach another question, similar to this: for example, how and to what extent Artistic traditions in Iran can/cannot be modern?

This course will be held in Shaargallery, for 10 sessions/days and each session will be 2 hours.

The director of this course is Davood Ajorlou. He graduated in Philosophy of art and has experiences in Experimental Film, Creative Writing and Art Direction. So far, he has implemented this course several times in Art faculties and institutions.

Davood Ajourlo – Art Director

 

(لوازم ضروری برای سخن گفتن از هنر مدرن، پست­مدرن و چیزهای مشابه

هنر چه نقشی در مدرنیتۀ غربی دارد یا هنر چگونه جهان را مدرن می­کند؟

شاید بی ­مقدمه هم بتوان از هر هنری لذت بُرد، اما چگونه ممکن است بی­ مقدمه دربارۀ هنر امروز ادعا یا داوری نمود؟

آیا لازم نیست چیزهایی از هنر مدرن بدانیم تا به سنتی­ ترین شکل ادعاهای پست ­مدرن یا چیزهایی شبیه به آن نداشته باشیم؟

این پرسش ­ها شاید پاسخ روشنی نداشته باشند، اما دست­ کم می­توان گفت: تا وقتی به آن­ها نپرداخته­ ایم نمی­توانیم از فلسفۀ هنر، زیباشناسی و هنرمند­بودن در حال حاضر بگوییم. پیش ­­پا­ افتاده­ های پیچیده­ ای در هنرها و تاریخ و فلسفۀ آن­ها هستند که در یک کارگاه تعاملی به آن­ها می­پردازیم تا اگر هنرمندیم یا هنر­پژوه، شاید تکلیف­مان با هنر در جهان امروز کمی روشن ­تر شود. طراحی سرفصل­ های این کارگاه بر اساس نقاط عطف رخدادهای هنری در پیش و پسِ مدرنیته از یک سو و بزن­گاه­ های فلسفه­ ورزی دربارۀ هنر از سوی دیگر انتخاب شده است. آغاز این دوره با پرسش ­های بالا و یکی از پایان­ های آن رسیدن به پرسش دیگری است، شبیه این­ که: سنت­ های هنری مثلاً در همین ایران چگونه و تا چه اندازه امکان وقوعی مدرن دارند/ ندارند/ داشته ­اند/ نداشته ­اند؟

این دوره در 10 جلسه به­ صورت حضوری و در شار­گالری مؤسسۀ شهریاران برگزار می­شود.

مدیریت دوره به­ عهدۀ داوود آجرلو، دانش ­آموختۀ فلسفه، هنر و فلسفۀ هنر است، در تولید فیلم و کتاب و مدیریت هنری تجربه­ های مختلفی کرده و این دوره را بارها در کارگاه­ های دانشگاهی (دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه آزاد) و غیر دانشگاهی (در مؤسسۀ شهریاران) اجرا نموده است.

درخواست خرید